08 november 2019

Positioneren: Over USP’s, toegevoegde waarde en het ervaren daarvan

Gastblog van scriptiebegeleider Mirjam Goes over positioneren

Het liefst een Levi’s 501. En dan dat de onderkant van je pijp ‘afgetrapt’ was. Nike Air (Max) en een rugzak van Eastpack. Op TV Beverly Hills willen kijken, want daarover wil je mee kunnen praten. En ik vond het ook echt wel een leuke serie. – Toch jammer dat Luke Perry dit jaar overleed. –  Als je opviel, werd je genegeerd. Voor organisaties geldt precies het tegenovergestelde. In de kudde word je namelijk niet succesvol. Je moet opvallen! En dat is precies wat je met positioneren wilt bereiken als organisatie. In dit artikel daarom een aantal praktische tips.

Stel de juiste vragen…

Hoe eerder een organisatie beseft dat ze juist moeten opvallen in plaats van zich blind te staren op de concurrentie, hoe eerder ze kunnen beginnen met het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Want wie zijn zij eigenlijk als organisatie? Wat maakt hen uniek? Waarom zij zij anders dan anderen? Door deze vragen te stellen krijg je als organisatie scherp waar je voor staat.

Vaak is dit een lastig, maar ook nuttig en leuk proces. Die lichtjes in de ogen van directeuren en marketingmanagers als hun frank (of kwartje) valt is onbetaalbaar! Als externe kun je helpen met het stellen van de juiste vragen om daarmee de positionering van de organisatie helder te krijgen. Wil je dar goed doen dan is het belangrijk om specifieke vragen te stellen en af te stappen vanalgemene, vaak containerbegrip opleverende antwoorden ‘wat is jouw toegevoegde waarde?’.

“Jij vormt uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven”

Als je vragen gaat formuleren is de juiste voorbereiding essentieel. Denk bijvoorbeeld aan een vraag als ‘hoe ziet jullie operationeel proces eruit?’, ‘hoe innovatief is jullie product/dienst op een schaal van 1-10?’, ‘hoe ziet jullie customer journey eruit?’. Deze vragen zijn veel specifieker en leveren dus informatie op waar je echt wat mee kunt.

Als externe filter je vervolgens uit alle antwoorden datgene wat nodig is om het onderscheidend vermogen te bepalen. Keuzes maken is daarbij essentieel. Want een organisatie kan het onmogelijk voor alles en iedereen juist doen. Jij vormt dus uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.

…en zorg voor de perfecte basis

Heb je de keuzes gemaakt en de puzzel gelegd? Dan kun je de positionering gaan opstellen. Daarna is het tijd om deze positionering ook intern en extern door te vertalen en verder te verspreiden.

Het maximaal haalbare is dan natuurlijk dat je doelgroepen die toegevoegde waarde ervaren en hun ervaringen delen met hun netwerk. Coolblue is daar heel sterk in, zoals je ongetwijfeld weet. Maar ik ben ook fan van Telenet. Waarom? Gewoon door de unieke manier waarop zij hun engagement doorvoeren. Een investering die op alle gebieden loont. Welke investering wil jouw organisatie doen?

Met die vraag wil ik graag mijn column afsluiten, mijn laptop dichtklappen en op de bank ploffen. Gewoon van IKEA. Geen Levi’s, maar een kleedje van Denim Hunter. Geen Nikes, maar wel met mijn Happy Socks die ik voor mijn verjaardag kreeg. Ja, onder mijn kleedje. 😉 En naast me een Blond-mok met “Voor de liefste mama”. Een mama die hoopt dat haar kindjes durven en kunnen zijn wie ze willen zijn, zonder genegeerd te worden. Aan mij zal het niet liggen…

Wil je meer informatie over positioneren?

Wij schreven meerdere blogartikelen over positioneren, hieronder de linkjes naar deze artikelen:

Mirjam schreef ook al eerder een artikel over de juiste haakjes die je kunt gebruiken om je positionering concreet te maken richting communicatie.

Schrijf je een marketingplan of communicatieplan en maakt de positionering daar onderdeel van uit en vind je het fijn om af en toe even te kunnen sparren? Schakel dan de hulp in van onze scriptiebegeleiders. Mirjam Goes en Edwin Claassens hebben beide ruime ervaring met positioneringsvraagstukken, strategische communicatie en complexe veranderingstrajecten.

Vraag direct een gratis adviesgesprek aan en hoor hoe we je kunnen helpen.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Mirjam Goes, scriptiebegeleider bij Jouw Scriptiecoach

Mirjam Goes

Scriptiebegeleider Mirjam Goes is een ervaren scriptiebegeleider die jou als HBO, master of universitaire student kan helpen bij het schrijven van je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, scriptie of herkansing. Zelf heeft ze Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht (HU) afgerond. Daarnaast heeft Mirjam ook haar NIMA A en Online Marketing diploma behaald, toegepaste psychologie gestudeerd en…

Lees verder...